Jak unikać stresu w pracy?

stresu
Grudzień 12, 2017 Piotr Kowalczyk 0 Comments

Wiele osób odczuwa silny niepokój z powodu sytuacji w miejscu pracy. Toksyczne środowiska pracy lub trudne zadania mogą powodować chroniczny stres, a przewlekły stres może powodować długotrwały lęk, co może być nawet przyczyną zaburzeń lękowych. Przezwyciężenie stresu w pracy może wydawać się trudne, ale nie jest to niemożliwe. Po prostu wymaga wyobraźni, odrobiny zabawy i chęci motywowania siebie każdego dnia.

Najczęściej niepokoju w pracy doświadczają osoby, które:

  • stresumają pracę, której nie mogą opuścić, ponieważ nie znalazły nowej pracy lub muszą zostać z powodów rodzinnych;
  • mają pracę w firmie, która ma boksy lub biura;
  • nie są profesjonalistami;
  • martwią się o pieniądze. Niepokój w pracy związany z zarobionymi pieniędzmi to inny rodzaj lęku przed życiem. Często kluczem do pokonania tego lęku jest zmiana priorytetów i odpowiednie budżetowanie.

Kolejną ważną rzeczą, o której należy pamiętać, jest to, że decydujesz, jak ważna jest dla Ciebie praca. Praca sama w sobie ma być środkiem do celu. Ci, którzy są bardzo zestresowani w pracy, często przypisują zbyt dużą wagę temu, co się dzieje w miejscu pracy.

Poniżej przedstawiono kilka strategii na przezwyciężenie niepokoju:

  • Pozostań zajęty po pracy

Tendencją dla osób odczuwających stres w pracy jest powrót do domu i próba odpoczynku. To prowadzi do sytuacji, która zawyża wartość pracy i powoduje, że gubisz się we własnych myślach i napięciach. W idealnej sytuacji powinieneś zrobić wszystko, aby pozostać zajęty po pracy, aktywnie spędzając czas z rodziną i przyjaciółmi.

  • Aktywność fizyczna

stresuAktywność fizyczna ma ogromny wpływ na redukcję stresu i utrzymanie zdrowia psychicznego oraz powinna być częścią dnia każdego, kto ma stresujące środowisko pracy. Ćwiczenia uwalniają endorfiny – naturalne środki przeciwbólowe – które poprawiają nastrój i zmniejszają dyskomfort fizyczny. Osłabiają stany lękowe, a także istnieją dowody na to, że zmniejszają poziom kortyzolu (hormonu stresu). Ćwiczenia przed pracą mogą zmniejszyć poziom stresu przez cały dzień pracy, a ćwiczenia po pracy mogą powstrzymać wpływ stresu na dalszą część dnia.

  • Stwórz grę z obowiązków

Kolejną cenną strategią jest traktowanie zadań jako wyzwań. Większość miejsc pracy charakteryzuje się nudnymi, monotonnymi zadaniami. Możesz postawić sobie wyzwania, aby urozmaicić codzienne obowiązki i na przykład zobaczyć, jak szybko możesz wykonać te zadania lub sprawdzić, ile możesz wykonać w ustalonym czasie.

  • Żarty

Inną strategią jest próba tworzenia żartów. Upewnij się, że nie robisz niczego, co może spowolnić Twoją pracę, ale wypróbuj pomysły, które sprawią, że praca stanie się bardziej ciekawa i zabawna np. noś zabawne koszule pod garniturem/mundurem, poukrywaj inspirujące wiadomości w miejscu pracy, udekoruj biurko osobistymi przedmiotami i wszystkim co lubisz, a co uczyni Twoją pracę mniej poważnym miejscem.

  • Udawanie, że nic się nie dzieje

stresuWreszcie, dość trudna strategia, która może być bardzo skuteczna, to po prostu udawanie. Udawaj, że się nie martwisz ani nie przejmujesz się tym, co dzieje się w pracy. Z powodu tzw. dysonansu poznawczego, umysł może faktycznie dostosować się do takiego sposobu działania. Jeśli każdego dnia będziesz zachowywał się jak wielki, pewny siebie, szczęśliwy pracownik, nawet jeśli naprawdę nim nie jesteś, możesz zacząć odczuwać te same pozytywne emocje i ostatecznie zredukować swój stres.

Tego typu strategie mogą wydawać się niezwykłe, ale mają realny i skuteczny wpływ na redukcję stresu w pracy, co przyczyni się do wzrostu satysfakcji jak i polepszenia jakości wykonywanych zadań.